Ved utgangen av 2021 hadde foreningen 1161 medlemmer, som er 11 medlemmer mer enn målet som var 1150.
Salgsarbeidet har i 2021 vært ledet av Odd-Arild Skonhoft, og salgsteamet har ellers bestått av Lotte Blom van der Male samt Gunnar Kulia angående medlemsrekruttering og oppfølgning i Lillesand.
I tillegg er Anne Marit Thomassen en del av salgsteamet hva angår annonsesalg til våre ulike kanaler samt næringslivsmagasinet Spenn.
Ved utgangen av 2021 hadde foreningen 1161 medlemmer, som er 11 medlemmer mer enn målet som var 1150.
I løpet av 2021 fikk vi 144 nye medlemmer til foreningen mot 186 i 2020.
85 % av nye medlemmer kom innenfor D-segmentet, dvs 1-10 ansatte.
Det har vært et frafall på 98 medlemsbedrifter mot 125 i 2020, og med 144 nye medlemsbedrifter, gir dette en netto vekst på 46 medlemmer.
67 prosent av våre medlemsbedrifter kategoriseres som små. Tar vi med segmentet under 50 ansatte totalt sett, så utgjør dette hele 90 prosent av medlemsmassen.
Det er satt et mål om å øke medlemsantallet til 1175 ved utgangen av 2022. Med en medlemstall på 1063 pr 01.02.2022, hensyntatt 98 utmeldinger i 2021, medfører dette at nyrekruttering må ligge på minimum 112 nye medlemmer for 2022.
Totale medlemskontingenter i 2020 utgjorde kr 6.5 millioner utgjør 40 % av foreningens totale omsetning. Og gir en snittpris per medlem på ca kr 5.600,-.
Tilsvarende tall for 2020 var kr 6,02 mill med snittpris kr 5.397,-. Målet for 2021 er kr 6.2 mill.
Inntekter fra medlemskontingenter 2021
Med et frafall på 98 medlemsbedrifter i 2021, gir dette en churn-rate (frafallsprosent) på 8,5 % målt i forhold til antallet pr 31.12.21. Målet var å redusere det fra 11 % i 2020 til 7 %, det klarte vi ikke helt.
Samtidig ble det igangsatt en stor og strukturert aktivitet med oppfølgingsmøter mot medlemsbedriftene. Hovedmålet er å gjøre medlemmene enda mer fornøyd og skape større verdi til medlemskapet. Det er viktig for Næringsforeningen å nå ut til medlemsbedriftene med hvem vi faktisk er og hva vi faktisk jobber for og hvordan medlemmene kan benytte oss. Resultatene av dette arbeidet, som fortsetter med uforminsket styrke, vil vi forhåpentligvis se i 2022 og inn i 2023, at vi beholder større andel av medlemsbedriftene og at de ser at det kun er sammen vi gjør Sørlandet sterkere!
Målet for churn-rate opprettholdes på 7 % i 2022.
Dette avholdes to ganger i året, og gir nye medlemmer siste året en god mulighet til å presentere seg for de andre medlemmene, salgspitch på tre minutter. Det deltar cirka 20 nye medlemsbedrifter hver gang på disse møtene, og det blir både god stemning, høyt engasjement og gjøres business mellom de fremmøte.
Det ble gjennomført fire slike møter i 2021. Dette er et arrangement tilsvarende «Frokostmøte for nye medlemmer» . Det er dokumentert god butikk mellom deltakere i etterkant av arrangementene.
Høsten 2021 gjennomførte vår medlemsbedrift, Moment Analyse AS, en medlemtilfredshetsundersøkelse for Næringsforeningen. Med en svarprosent på 40, dvs over 400 bedrifter, fikk vi svar på hva vi er gode på og hva vi kan bli enda bedre på og prioritere fremover.
Noen av hovedfunnene var:
Næringsforeningen hadde pr 31.12.21 elleve hovedsamarbeidspartnere. Disse bedriftene er svært viktige i både den strategiske og økonomiske utviklingen av Næringsforeningen.
I løpet av 2021 har følgende utvikling skjedd:
Fra 01.01.2022 er det signert to nye partnere, Aider og National Oilwell (NOV) slik at vi fra nyttår er 12 hovedsamarbeidspartnere.
Partnerne har et eget program («årshjul») med aktiviteter for partnerne. Dessverre ble 2021 preget av noen avlyste partneraktiviteter grunnet pandemien.
Ved utgangen av 2021 var dette våre hovedsamarbeidspartnere: