Næringsforeningen vokser stadig, og ved utgangen av 2020 hadde foreningen rekordhøyt antall medlemmer.
Salgsarbeidet har i 2020 vært ledet av Odd-Arild Skonhoft, og salgsteamet har ellers bestått av Lotte Blom van der Male samt Gunnar Kulia angående medlemsrekruttering og oppfølgning i Lillesand.
I tillegg er Anne Marit Thomassen en del av salgsteamet hva angår annonsesalg til næringslivsmagasinet Spenn.
Ved utgangen av 2020 hadde foreningen 1115 medlemmer, som er 5 medlemmer mer enn målet som var 1110.
I løpet av 2020 fikk vi 186 nye medlemmer til foreningen mot 142 i 2019.
Det har vært et frafall på 125 medlemsbedrifter og med 186 nye medlemsbedrifter, gir dette en netto vekst på 61 medlemmer.
67,3 prosent av våre medlemsbedrifter kategoriseres som små. Tar vi med segmentet under 50 ansatte totalt sett, så utgjør dette hele 91,7 prosent av medlemsmassen.
Målet for 2021 er å nå 1150 medlemmer. Men vel så viktig som vekst, er å redusere churn-raten (frafallsprosenten) fra 11 % i 2020 til 7 % i 2021.
Totale medlemskontingenter i 2020 utgjorde kr 6.017.750,- som er all time high! Dette utgjør 44 % av foreningens totale omsetning. Og gir en snittpris per medlem på ca kr 5.397,-.
Tilsvarende tall for 2019 var kr 5.968.500,-, snittpris kr 5.680,-. Målet for 2021 er kr 6.2 mill.
Inntekter fra medlemskontingenter 2020
Dette avholdes to ganger i året, og gir nye medlemmer en god mulighet til å presentere seg for de andre medlemmene. Det deltar cirka 30 nye medlemsbedrifter hver gang på disse møtene, og det blir både god stemning, høyt engasjement og gjøres business mellom de fremmøte.
Som et nytt konsept i 2020 startet vi opp en møteserie for eksisterende medlemmer tilsvarende «Frokostmøte nye medlemmer». Første møte hadde vi i september som ble fulltegnet raskt og med venteliste. Dette er et konsept som vi nå har kjørt 3 ganger, med stor suksess da bedrifter får tre minutter presentasjon på scenen for øvrige deltakerbedrifter. Det er dokumentert god butikk mellom deltakere i etterkant av arrangementene.
Næringsforeningen hadde pr 31.12.20 elleve hovedsamarbeidspartnere. Disse bedriftene er svært viktige i både den strategiske og økonomiske utviklingen av Næringsforeningen.
I løpet av 2020 har følgende utvikling skjedd:
Øvrige partnere forlenget avtalen i 2019.
Det er utarbeidet et eget program («årshjul») med aktiviteter for partnerne. Dessverre ble 2020 preget av flere avlyste partneraktiviteter grunnet pandemien.
Vi har involvert partnerne i stor grad i vårt strategiarbeid i 2020 i samarbeid med våre ressursgrupper.